Checklista: Att tänka på vid introduktion av nyanställda
Vad bör du tänka på första dagen, den första veckan och de första 6 månaderna
Checklista med 10 steg som vägleder till effektiv prospektering och kundbearbetning!
Vilken målgrupp skall du bearbeta?
Ett tydligt behov av din produkt/tjänst
Investeringsvilja
Finnas tillgänglig i en geografisk marknad som du kan nå
Vilken person på företaget är ”rätt” person att bearbeta?
Vem beslutar om inköp av det du säljer?
Kunddatabas?
Köpa in kontaktuppgifter från adressregister?
Plocka själv från nätkällor etc.
Många beslutsfattare svarar inte längre på kalla samtal, använder "gatekeepers" etc
De flesta beslutsfattare använder sociala medier
Personlig försäljning: Skall du ringa själv?
"Canvas” dvs helt kalla kunder?
Har du någon ingång till tidigare kunder, branscher etc?
Telemarketing: Skall du låta annan ringa, boka möten etc?
Direktmarknadsföring: Utskick och sedan följa upp?
Vilka MaFö-kanaler skall du synas i?
Bestäm din tidsinsats för A- resp B-prioriterade prospekt
Hur många samtal, mail etc skall du göra före du reviderar plan, målgrupp, manus etc?
Ta fram ett enkelt säljmanus innehållande några punkter som ger dig stöd exempelvis kring inledning och presentation, några sälj-uspar kring hur ni kan hjälpa kunden
Nykundsbearbetning tar tid och har en hit-rate på ca 10-15% i bästa fall.
Justera och revidera din sälj- & bearbetningsplan regelbundet utifrån samtalsresultatet för att optimera ditt resultat.